Bestil tilbud på kaffeautomat her
Modtag op til 4 tilbud på en kaffeautomat
Spar tid

Udfyld kun 1 formular og modtag op til 4 tilbud fra særligt udvalgte samarbejdspartnere

Spar penge

Du kan spare op til 50% ved at sammenligne tilbud fra de bedste leverandører

Gratis og uforpligtende

Vores service er 100% gratis og uden forpligtelser

Omtale & anbefalinger
1
2
3
Få op til 4 tilbud her Kaffeautomater - Få op til 4 gratis tilbud fra førende leverandører
Det tager under et minut!

Hvor skal kaffeautomaten benyttes?

Det tager under et minut!
Sidst opdateret: 01. februar 2018

Leasing af kaffeautomat: kan det betale sig?

Det kan være uoverskueligt for en mindre eller nyopstartet virksomhed at skulle ud og investere i møbler og udstyr til kontoret. Det er dyrt, og ofte er virksomheder med en mindre kapital ikke interesseret i at fastlåse midler i kontorartikler.

Hold fokus på din kerneforretning

Som nyopstartet eller som lille virksomhed kan det sommetider være frustrerende at skulle tage hånd om praktiske ting, såsom administration af dit kontors inventar. Skrivebord, skrivebordsstole, reoler, kaffeautomater og hvad der ellers skal være til stede. Alle disse ting kan let tage fokus væk fra den forretning, du er i gang med at opbygge eller, som du gerne vil investere så meget tid som muligt på at udvide eller optimere. Derfor kan leasing af kontorartikler og -inventar være løsningen.

Er du på udkig efter en kaffemaskine? Læs eventuelt om billig udlejning af kaffemaskine.

Stil krav - også selvom du "bare" leaser

Selvom du vælger at lease din kaffeautomat, er det stadig en god ide at stille de samme krav til leverandøren, som hvis du skulle købe automaten. Hvis du selv skulle investere i en kaffeautomat, ville du formodentligt vælge en, der var strømbesparende, som var mindst muligt støjende, som har mindst muligt indflydelse på indeklimaet, osv. Disse krav bør du også stille til den kaffeautomat, du vælger at lease.

Hvad er forskellen på operationel og finansiel leasing?

KaffeogkvaernDer er forskellige former for leasing, og det kan være en god ide at gøre sig nogle tanker om hvilken leasingform, der passer bedst til det pågældende formål. Der skelnes mellem operationel leasing og finansiel leasing.

  • Operationel leasing handler om, at man som virksomhed kan låne et givent produkt i en kortere periode. Det er en korttidsleje, som virksomheder ofte benytter sig af, hvis produktet skal bruges til en bestemt, tidsbegrænset opgave.
  • Finansiel leasing vælges derimod, hvis et produkt skal bruges i en længere periode, hvilket ofte er biler, kopimaskiner og kaffeautomater. Finansiel leasing minder altså mere om køb end leje, da virksomheden har råderet over produktet i længere tid.

Der er dog lovgivningsmæssige forskelle, som man er nødt til at tage højde for og gøre sig bevidst om, inden man skriver under på sin leasingkontrakt.

Hvad skal du være opmærksom på?

En kaffeautomat vil man i de fleste tilfælde vælge at lease for en lang periode og altså underskrive en finansiel leasingkontrakt. Der er dog visse ting, du skal gøre dig klart, inden du skriver under. Hver gang du underskriver en kontrakt, er det selvfølgelig vigtigt at læse den grundigt igennem, måske endda med bistand fra en advokat. Men når det gælder en finansiel leasingkontrakt, bliver det kun vigtigere. Til forskel fra almindelige købskontrakter er leasingkontrakter ikke underlagt købeloven eller andre generelle regler, der beskytter leasingtageren. Det betyder helt konkret, at en finansiel leasingkontrakt, alt andet end lige, ikke automatisk ophæves i tilfælde af operationelle fejl og mangler, som det er tilfældet ved en normal købsaftale.

Hvilken kontrakt skal du vælge?

Det er herudover vigtigt at tænke langsigtet. Hvis din virksomhed er følsom over for konjunkturer, kan en leasingkontrakt vise sig at give store problemer, og man er derfor nødt til grundigt at overveje, hvorvidt produktet skal leases i en kortere eller længere periode. Har man eksempelvis en kontrakt på 32 eller 48 måneder, og der pludselig sker et konjunkturudsving, som en finanskrise eller andre former for økonomiske krak, så kan en virksomhed være nødt til at opsige nogle af de aftaler, som kan undværes. Så er din virksomhed følsom over for sådanne udsving, altså hvis din virksomhed er i opstartsfacen eller på anden måde projektorienteret, kan det være en fordel at vælge den operationelle leasingkontrakt, da denne er lettere at komme ud af, og ofte løber over en kortere periode.

Læs også 20 ting du ikke vidste om kaffe.

Hvad er købsret og købspligt?

Hvis en finansiel leasingkontrakt viser sig at være den bedste løsning for din virksomhed, er der nogle punkter i kontrakten, du skal være særligt opmærksom på. Der kan eksempelvis være anført, om du har købsret eller købspligt efter leasingperiode er slut. Hvis der i din kontrakt står, at du efter endt leasingperiode har købsret, betyder det, at du selv kan bestemme, om du ønsker at købe eksempelvis kaffeautomaten til den scrap-pris, som er forudbestemt i kontrakten. Dette kan være en fordel, hvis din virksomhed har fået et mere stabilt indtjeningsgrundlag og ønsker at blive fri af forskellige leje- og leasingkontrakter. Ofte er scrap-værdien, altså den værdi leasingselskabet har vurderet produktet vil have efter endt leasingperiode, lavere end et tilsvarende produkt.

Hvis der derimod er anført en købspligt i din leasingkontrakt, har du som virksomhed pligt til at købe produktet efter endt leasingperiode, uanset om scrap-værdien er højere eller lavere end et tilsvarende produkt. Det kan betyde, at leasingtageren selv er tvunget til at videresælge produktet, hvis ikke virksomheden selv ønsker at beholde det. Hvis scrap-prisen eksempelvis er på 100.000 kr., og du kun kan videresælge det leasede produkt til 80.000 kr., så skal leasingtager selv betale differencen til leasingselskabet.

Kan leasing så betale sig?

Det kan måske godt virke skræmmende at skulle tage stilling til alle disse ting. Men en leasingkontrakt er for de fleste den bedste løsning. Som nyopstartet virksomhed kan det være enormt omkostningsfuldt at skulle investere i produkter, som ikke nødvendigvis er med til at forbedre din kerneforretning. Dette er i hvert fald gældende for en kaffeautomat, hvis eneste formål er at forbedre arbejdsmiljøet for dine ansatte.

Søger du generel information om kaffe? Læs mere i bloggen find sjove blogposts om kaffe.