Bestil tilbud på kaffeautomat her
Modtag op til 4 tilbud på en kaffeautomat
Spar tid

Udfyld kun 1 formular og modtag op til 4 tilbud fra særligt udvalgte samarbejdspartnere

Spar penge

Du kan spare op til 50% ved at sammenligne tilbud fra de bedste leverandører

Gratis og uforpligtende

Vores service er 100% gratis og uden forpligtelser

Omtale & anbefalinger
1
2
3
Få op til 4 tilbud her Kaffeautomater - Få op til 4 gratis tilbud fra førende leverandører
Det tager under et minut!

Hvor skal kaffeautomaten benyttes?

Det tager under et minut!
Sidst opdateret: 04. april 2016

Kan kaffe forøge dit stofskifte og dermed medvirke til en effektiv fedtforbrænding?

 

Efterspørger man rådgivning omkring kaffe og især kaffe og koffein, så kan man ofte støde på en masse blandede råd. Den primære grund til lige netop dette ligger i menneskets natur. Mennesker er forskellige og vi bliver alle sammen påvirket af kaffe og koffein individuelt.

Det er ikke nogen hemmelighed at især kaffe og koffein er blevet en af danskernes absolut mest foretrukne kosttilskud. Og det er endda med god grund. Kaffe er et af de få kosttilskud, som er anerkendt for at kunne frigive fedt fra fedtvæv og dermed forøge ens stofskifte.

Kaffe er ikke bare kaffe

Det er de forskellige substanser i kaffebønnerne, som gør det til den kaffe vi kender. Faktisk indeholder kaffe flere aktive stoffer, der kan påvirke ens stofskifte.

Koffein – en stimulans til det centrale nervesystem.

Theobromin & Theofyllin – stoffer relateret til koffein, som også kan have en stimulerende effekt.

Chlorogensyre - en af de biologisk aktive forbindelser i kaffe, som langsomt kan hjælpe til optagelsen af kulhydrater.

Det mest populære af de ovennævnte stoffer er koffein og der findes utallige af studier, som har taget sit udgangspunkt i lige netop dette emne.

Kaffe er effektivt til fedttab på kort sigt

Med udgangspunkt i en række af de nyere studier omkring kaffe og koffein, så er det nu bevist at koffein stimulerer centralnervesystemet ved sende direkte signaler til dine fedtceller, med beskeden om at nedbryde fedt.

En anden ting, som koffeinen også hjælper til, er at det forøger vores blodniveauer af hormonet adrenalin. Kort fortalt så rejser adrenalin igennem vores blod, til vores fedtvæv, med signaler om at nedbryde fedtstoffer og dermed frigive dem i vores blod.

Kaffe kan forøge dit stofskifte

Jo højere vores stofskifte, jo lettere er det for os at tabe os og jo mere kan vi i sidste ende tillade os at spise uden at tage på. Med udgangspunkt i de nyere studier omkring kaffe og koffein, så viser undersøgelserne, at koffein kan øge vores stofskifte med op til 3-11%, og med en betydelig større mængde koffein, kan effekten faktisk vise sig at være endnu større.

Hvad der må formodes at være ligeså interessant er det faktum, at størstedelen af stigningen i stofskiftet skyldes en stigning i vores fedtforbrænding. Desværre viser undersøgelserne også at effekten koffein er knap så udpræget blandt dem, som er overvægtige.

Kaffe og vægttab på lang sigt

Eftersom vi nu har slået fast at kaffe og koffein kan have en effekt på både stofskifte og fedtforbrænding på kort sigt, så er det nu tid til at belyse hvordan effekten ser ud på lang sigt.

Med udgangspunkt i kaffe og vægttab på lang sigt, så bør man være opmærksom på én væsentlig akilleshæl. Nemlig den kendsgerning, at folk bliver tolerante over for virkningerne af koffein. På kort sigt, kan koffein øge stofskiftet og øge fedtforbrændingen, men efter et stykke tid vil folk blive tolerante over for virkningerne, og så udebliver effekten.

Men selv om kaffe ikke hjælper dig til at forbruge flere kalorier på den lange bane, så er der stadig en mulighed for at det kan hjælpe dig til at lægge en dæmper på appetitten og dermed få dig til at spise mindre.

Hvad enten kaffe eller koffein kan hjælpe dig med at tabe vægt på længere sigt afhænger meget af den enkelte. På dette tidspunkt, er der endnu ingen beviser for, at det kan hjælpe med vægttab på lang sigt.

En sidste tanke

Selvom koffein kan øge dit stofskifte på kort sigt, så bliver effekten mindsket på lang sigt på grund af tolerance.Hvis du primært er interesseret i kaffe af hensyn til fedt tab, så kan det være bedst at interval skalere det, for at forhindre en opbygning af tolerance. Måske vil intervaller af 2 uger med kaffe og 2 uger uden kaffe være det mest optimale for dig.

Selvfølgelig er der mange andre gode grunde til at drikke kaffe, herunder det faktum, at kaffe med længder er den største enkeltstående kilde til at opnå antioxidanter.